Rapportering om kärnsäkerhet

Inspektioner vid Olkiluoto kärnkraftverk

STUK utför inspektioner för att övervaka driften och användningen av Olkiluoto kärnkraftverk. Programmet för driftinspektioner omfattar säkerhetsledningen, de viktigaste driftprocesserna, förfarandena och systemens tekniska godtagbarhet.  

STUK gör upp en plan för inspektionen, av vilken framgår föremålet för inspektionen och eventuella förberedande åtgärder som krävs av tillståndshavaren. Resultatet av inspektionen och de krav som följer av den presenteras i inspektionsrapporten.

Driftsinspektionsprogram

Nedan följer sammandrag av de inspektioner som STUK utför 2024 i enlighet med driftsinspektionsprogrammet för kärnkraftverket i Olkiluoto. 

Driftsinspektionsprogram Inspektion avslutad
Avfallets slutförvaringsutrymmen  
Kemi 6–7.2 och 9.2.2024
Maskinteknik  
Drift (OL3)  
Anläggningens underhåll  
Organisationens verksamhet   
Användning av PRA  
Konstruktioner och byggnader  
Elektroteknik 9–10.10.2024
Strålskydd 13–14.2.2024
Ledning av projekt för uppgradering av kraft     9–10.4.2024
Effektregleringens inverkan på säker drift av anläggningar 24–25.9.2024
Skyddsarrangemang 19–21.3 och 25.3.2024
Säkerhetsplanering 11–12.9.2024
Säkerhetsfunktioner (OL1/OL2)  
Säkerhetsfunktioner (OL3)  
Beredskapsarrangemang 17–18.9.2024
Årsrevision (OL1/OL2)  
Årsrevision (OL3)  
Förberedelser för årsrevision (OL3) 9.–11.1.2024
Övervakning av kärnmaterial  

Från tertialrapporter till kontinuerlig rapportering

STUK har övergått från tertialrapporter till kontinuerlig rapportering av programmet för operativa inspektioner. Sammanfattningar av rapporterna om de operativa inspektionerna för 2023 finns i STUK:s årsrapport om myndighetstillsynen av användningen av kärnenergi.

Säkerhetsplanering, 11–12.9.2024

Inspektionen riktades mot TVO:s förfaranden för konfigurations- och kravhantering. Dessutom gick man igenom ändringsarbetets utvecklingsarbete och läget för pilotprojekt i anknytning till det. Vid inspektionen behandlades de förfaranden som för närvarande används och deras utvecklingsplaner och -behov samt utnyttjandet av externa användarerfarenheter.

Baserat på inspektionen har lämpliga instruktioner om konfigurations- och kravhanteringsprocedurerna getts. Utvecklingsarbetet med ändringsarbetet pågår fortfarande och det kan också påverka de förfaranden som används. På grundval av inspektionen uppfyller verksamheten de fastställda kraven. STUK ställde inga krav baserat på inspektionen.

Elektroteknik, 9–10.10.2024

Ämnet för den elektrotekniska inspektionen var kontroll av lämpligheten hos elektrotekniska reservdelar, utnyttjande av externa driftserfarenheter, överfrekvensskyddets funktion, sekvensprovning av reservdieselgeneratorer samt provning av hjälprelälogik och mätkretsar. Inspektionen gällde anläggningsenheterna OL1, OL2 och OL3.

På grundval av inspektionen har TVO som mål att utarbeta lämplighetsbedömningar för ersättande reservdelar genom att i så stor utsträckning som möjligt beakta kraven på utrustning som ska ersättas. I inspektionen framhöll STUK att det i vissa fall utöver den allmänna lämplighetsbedömningen har funnits behov av en mer detaljerad driftplatsspecifik bedömning.

När det gäller externa driftserfarenheter deltar TVO aktivt i internationella samarbetsgrupper inom kärnkraftsbranschen, och dessutom sker ett aktivt informationsutbyte med systeranläggningarna. Betydande leverantörer av utrustning informerar också direkt om problem har upptäckts i produkterna.>/p>

När det gäller överfrekvensskyddet upptäcktes att skyddsreläet inte löser ut anläggningsbrytaren på OL1/OL2-anläggningsenheterna vid överfrekvens. STUK konstaterade att ärendet kräver ytterligare utredningar.

Vad gäller sekvenstesterna av reservdieselgeneratorerna visade inspektionen att det har varit utmanande att tolka resultaten exakt, men TVO har redan inlett förbättringsåtgärder i frågan. När det gäller testning av hjälpreläer och mätkretsar har TVO bedömt att mer omfattande testning inte är ändamålsenlig med nuvarande praxis.

På grundval av inspektionen ställde STUK krav på att TVO ska lämna en utredning över OL1/OL2-anläggningsbrytarens funktion i en överfrekvenssituation.

Säkerhetsfunktioner (OL3), 6–8.11.2024

Inspektionen omfattade säkerhetsfunktionen ”Bränslekylning och bortförande av resteffekt” och tillhörande system. Läget i systemen granskades med hjälp av systemansvarsrapporter och uppgifter verifierades från Industrins Krafts informationssystem. Utifrån inspektionen fungerar systemen väl och uppfyller godkännandekriterierna enligt planeringsgrunderna.

Tillståndshavarens förfaranden och kompetens för att säkerställa funktionsförmågan och den planeringsbaserade statusen av säkerhetsfunktionen och de system som genomför funktionen är goda. När det gäller anvisningar, reservdelar, tillräckliga resurser, genomförande och registrering av periodiska prov samt utnyttjande av drifterfarenheter är situationen bra, men det finns också utrymme för utveckling. Utifrån inspektionen har Industrins Kraft vilja och förmåga att vidareutveckla sin verksamhet.

Utifrån inspektionen förutsatte STUK att Industrins Kraft ska inleda nödvändiga utredningar för att kartlägga de vibrerande rörledningarna i systemet för nödkylning och bortförande av resteffekt. Dessutom ska erosionsriskobjekten för rörledningarna i den dieselsäkrade mellankylkretsen i säkerhets- och processystemen och tjockleksmätningarna som utförs på dem läggas till i programmet för övervakning av rörledningarnas skick som lämnas in till STUK för kännedom. På grundval av inspektionen förutsätter STUK också att Industrins Kraft ska göra registreringen av periodiska prov mer systematisk. Dokumentationen ska vara tydlig och uppdaterad för att säkerställa anläggningens säkerhet.

OL3 drift, 1.10.2024

Inspektionen fokuserade på driften av kraftverksenheten Olkiluoto 3 (OL3). Syftet med inspektionen var att utreda och verifiera bl.a. rutiner relaterade till periodiska prov och arbetstillståndspraxis samt situationen för driftsektionen för OL3.

Utifrån inspektionen har Industrins Kraft vidtagit åtgärder för att hantera den övergripande situationen gällande periodiska prov. Industrins Kraft har ännu olika förfaranden för att hantera uppföljningen av proven. Gemensamma och entydiga verksamhetssätt skulle göra det lättare att ge anvisningar om och hantera helheten samt övervaka att anvisningarna följs. STUK följer upp utvecklingsåtgärderna som Industrins Kraft vidtar och uppbyggnaden av förfaranden som en del av den normala övervakningen.

Baserat på inspektionen ligger OL3:s arbetstillståndspraxis på en acceptabel nivå. Som en bra åtgärd ser STUK anvisningen om arbetstillståndsbyråns praxis, som förtydligar arbetstillståndsbyråns verksamhet. När det gäller registrering av observationer anser STUK att det är viktigt att de även i fortsättningen registreras med låg tröskel. Gränssnitten och kommunikationen mellan de olika parterna identifierades som en utmaning. Denna helhet ska uppmärksammas även i fortsättningen. Med tanke på smidig arbetshantering är det viktigt att alla parter både vet hur man ska agera och kan använda de befintliga informationssystemen.

När det gäller externa drifterfarenheter behandlas händelser som anknyter till användningen av andra anläggningar systematiskt i OL3-driftorganisationen.

Utifrån inspektionen är situationen för OL3-driftenheten på en acceptabel nivå; verksamheten har vid effektdrift och under den första årsrevisionen varit ändamålsenlig. Mätarna som används av OL3-driftenheten stöder skapandet av en lägesbild. På OL3-driftenheten är personalplaneringen framåtblickande och i planeringen har man beaktat lärdomarna från OL3:s första årsrevision. Utifrån inspektionen är driftenhetens resurser och organisation lämpliga.

STUK ställde inga krav baserat på inspektionen.

Säkerhetsfunktioner (OL1/OL2), 3–4.6.2024

Vid inspektionen som riktades mot anläggningsenheterna OL1/OL2 bedömdes de förfaranden med vilka Industrins Kraft säkerställer ett korrekt tillstånd och grunder för de system som genomför säkerhetsfunktioner. Inspektionen år 2024 inriktades på system som genomför bränslekylning och avledning av eftervärme, med fokus på kylsystemet i reaktorbyggnadens bränslebassänger och distributionssystemet för avsaltat vatten. I samband med inspektionen genomfördes en anläggningsrundtur för anläggningsenheten OL1.

Utifrån inspektionen är bränslebassängernas kylsystem i gott skick och dokumenten och anvisningarna konstaterades vara uppdaterade. Reservdelssituationen för systemen konstaterades vara god. Det mest betydande pågående ombyggnadsprojektet för bränslebassängernas kylsystem är bytet av delar i plattvärmeväxlarna. Distributionssystemet för avsaltat vatten konstaterades också vara i gott skick och Industrins Kraft har sörjt för underhållet av systemet och tillhörande lagervattentankar.

Det konstaterades att de tidsbestämda provningarna av de båda granskade systemen genomfördes i tid och godkändes. Under anläggningsrundturen observerades att systemens rumsutrymmen var i städat skick.

STUK ställde inga krav baserat på inspektionen. De granskade systemen och Industrins Krafts förfaranden konstaterades uppfylla de ställda kraven.

Årsrevision (OL1/OL2), 28.4–29.5.2024

I inspektionen av årsrevisionen av Olkiluoto 1- och 2-anläggningsenheterna år 2024 bedömdes Industrins Krafts och underleverantörernas verksamhet och förfaranden under årsrevisionerna. Tillsynen inriktades bland annat på områdena driftsäkerhet, mekaniska anordningar, el- och automationsteknik samt strålskydd. Vid inspektionen år 2024 hade säkerhetstekniska användningsvillkor (TTKE) och brandsäkerhet valts som tvärtekniska specialämnen.

Det konstaterades att Industrins Kraft har lämpliga förfaranden för övervakning av anläggningsenheternas överensstämmelse med TTKE och för genomförandet av TTKE-tidsbestämda prov under årsrevisionen. När det gäller kriterierna för godkännande av tidsbundna TTKE-prov av elsystem observerades små skillnader mellan provningsanvisningarna och anläggningens planeringsgrunder. STUK fortsätter att utreda observationen som en del av sin övervakning.

När det gäller brandskyddsförfarandena gjorde STUK:s inspektörer några observationer där man avvikit från anvisningarna för brandskydd. Observationer gjordes bland annat av öppna branddörrar och omärkt brandrisk. Den mest betydande observationen var att handbrandsläckare saknades på en av stationerna för heta arbeten. Utifrån inspektionen kan det konstateras att brandskyddsarrangemangen under Industrins Krafts årsrevision är på en tillräcklig nivå trots några brister.

När det gäller strålskyddet fäste STUK vid inspektionen uppmärksamhet vid den lokala ökningen av strålningsnivåerna i primärkretsen som observerades vid anläggningsenheten OL2. Orsaken till den ökade strålningsnivån kunde inte utredas under årsrevisionen. Vid årsrevisionen av OL2 hade Industrins Kraft ingen utrustning i bruk med vilken man kunde få nuklidspecifik information direkt från systemens ytor. Enligt nuvarande praxis genomförs mätningar som möjliggör nuklidspecifik kartläggning av ytor vart fjärde år. STUK förutsatte att Industrins Kraft bedömer om det nuvarande förfarandet för nukliduppföljning och mätningarnas intervaller är ändamålsenliga.

Utifrån inspektionen kan det konstateras att Industrins Krafts årsrevisionsverksamhet är förenlig med kraven och har lyckats väl – på ett säkert sätt och i enlighet med på förhand uppgjorda planer. I inspektionen föreslogs ett krav angående genomförandet av nuklidspecifik uppföljningsmätning av primärkretsens ytor.

Årsrevision (OL3), 2.3–16.5.2024

Inspektionen inriktades på arbeten vid årsrevisionen av Industrins Krafts enhet Olkiluoto 3. Inspektionen fokuserade bland annat på att bedöma anläggningens säkerhet, arbetstillståndspraxis, avfallshantering och strålskydd. Vid den första årsrevisionen utfördes inspektioner av kärnbränslet, inspektioner av reaktorns primärkrets och dess viktigaste komponenter och andra arbeten som är viktiga med tanke på säkerheten.

Utifrån inspektionen konstaterades att Industrins Kraft lyckades organisera underhållsarbetena väl och att verksamheten var genomtänkt och systematisk. Oväntade fel och andra motgångar löstes utan att man kompromissade med säkerhetskraven. Enligt STUK:s uppfattning reserverade bolaget den tid som behövdes för genomförandet och planeringen av de årliga underhållsarbetena och säkerheten prioriterades.

Utifrån inspektionen uppstod vissa utmaningar i Industrins Krafts verksamhet, såsom obefogade larm som belastade personalen. Industrins Kraft har inlett en utredning för att utreda orsakerna till dessa larm. Brister i arbetstillståndspraxisen upptäcktes, såsom felaktig tidsplanering av arbeten och brist på arbetstillstånd. Industrins Kraft har också inlett undersökningar för att förbättra dessa rutiner. Avfallshanteringen fungerade bra och avfallssorteringsplatserna var rena och tydligt markerade. Industrins Kraft planerar också att förbättra avfallshanteringens kapacitet. När det gäller strålskyddet var läget i huvudsak bra, även om det fanns utrymme för förbättringar i vissa märkningar och i arbetsplatsernas renlighet.

Under årsrevisionen flyttade Industrins Kraft allt kärnbränsle från reaktorn till en separat bränslebyggnad och kontrollerade bränsleknippena. Vid inspektionerna upptäckte Industrins Kraft främmande föremål i flera bränsleknippen och lämnade en utredning till STUK om detta. En mer detaljerad utredning av de främmande föremålens ursprung pågår fortfarande. STUK kräver en utredning från Industrins Kraft om fortsatta undersökningar av de främmande föremålen och om eventuella åtgärder före nästa årsrevision.

På grundval av observationer och utredningar under årsrevisionen föreslog STUK krav på att anvisningarna uppdateras utifrån erfarenheterna från årsrevisionen, att orsaken till de främmande föremålen utreds, att förutseendet förbättras vid upphandlingar och planering av arbeten samt att protokollmetoderna förtydligas. Dessutom ska Industrins Kraft säkerställa att resurserna för mekaniskt underhåll är tillräckliga.

Säkerhetsarrangemang, 19–21.3 och 25.3.2024

Granskningen av Industrins Krafts säkerhetsarrangemangsfunktioner omfattade både fysiska säkerhetsarrangemang och informationssäkerhet. I samband med inspektionen genomfördes en rundtur på anläggningen där årsrevisionen av OL3-kraftverksenheten verifierades ur säkerhetsarrangemangssynpunkt.

Industrins Kraft har planerat ett omfattande utvecklingsprojekt för säkerhetsarrangemangen. Förändringar i verksamhetsmiljön, lägesuppgifter, beslut om genomförande av MKB-riktlinjerna, internationell IPPAS-bedömning, oberoende bedömning av inhemska myndigheter och regelverk är utgångspunkter i projektet. Kontinuerliga förbättringsåtgärder vidtas hela tiden, bland annat inom delområdena program för bekämpning av insiderhot, arrangemang för passerkontroll och säkerhetskontroll, utveckling av säkerhetsorganisationens funktionsförmåga osv. Utvecklingsprojektet för informationssäkerhet är en omfattande helhet som höjer mognadsnivån för informationssäkerheten och försvaret mot cyberhot.

Utifrån inspektionen ställdes inga nya krav, men två av STUK:s tidigare krav som gällde hanteringen av leveranskedjans säkerhet och hanteringen av åtkomsträttigheter förblev i kraft.

Hantering av ett eventuellt effekthöjningsprojekt, 9–10.4.2024

STUK genomförde en granskning av Industrins Krafts eventuella projekt för effekthöjning av OL1- och OL2-enheterna som ett särskilt tema i inspektionen för driften 2024. I projektet utreder Industrins Kraft möjligheten att öka reaktoreffekten i OL1- och OL2-anläggningsenheterna. Industrins Kraft fattar beslut om genomförandet av projektet senare.

I detta skede låg tyngdpunkten i STUK:s inspektion på Industrins Krafts projektledningsförfaranden. Syftet med inspektionen var att proaktivt identifiera eventuella faktorer som skulle kunna orsaka säkerhetsutmaningar under projektets gång. Under inspektionen konstaterades att Industrins Kraft har utvecklat projektförfarandena för effekthöjningsprojektet med hjälp av både sina egna erfarenheter och lärdomar från utlandet, särskilt från Sverige. Projektet är planerat att genomföras av Industrins Kraft utan omfattande ”nyckelfärdiga” avtal, vilket ger Industrins Kraft bättre kontroll och ansvar för genomförandet av projektet. Vid inspektionen upptäckte STUK inga betydande brister i projektledningen.

STUK framförde inga krav på grundval av inspektionen, men betonade vikten av Industrins Krafts fortsatta noggranna projektledning och övervakning av leverantörerna. Som slutsats bedömer STUK att Industrins Krafts förfaranden i hanteringen av effekthöjningsprojektet har varit ändamålsenliga och att Industrins Kraft har visat förmåga att upprätthålla en hög säkerhetsnivå i projektplaneringsskedet.

Strålskydd, 13–14.2.2024

Inspektionen av strålskyddet inriktades på strålskydd, strålmätning samt utsläpps- och miljöövervakning. Inspektionen omfattade alla Olkiluotos anläggningsenheter.

Inspektionen 2024 fokuserade särskilt på mätning av strålning. Dessutom gick man vid inspektionen särskilt igenom bl.a. lagringen av strålkällor samt utnyttjandet av internationell driftserfarenhetsverksamhet inom inspektionsområdet för strålskydd och strålningsmätningar. Under anläggningsrundturen som ingick i inspektionen bekantade man sig med arrangemangen för strålningsmätning och lagringen av strålkällor vid anläggningsenheten OL3.

STUK konstaterade på grundval av inspektionen att Industrins Kraft har förfaranden som möjliggör strålskydd och mätning av strålning inom inspektionsområdet. Underhållet av mätutrustningen som används för strålningsmätning har förblivit på en god nivå och moderniseringarna av strålningsmätarna har fortsatt. Antalet stråliningsmätare är större än någonsin tidigare på grund av ibruktagandet av OL3-anläggningsenheten och Posivas nya strålningsmätningar, vilket sätter press på resursplaneringen.

På grundval av inspektionen lade STUK fram två krav som gällde uppdatering av säkerhetsbedömningen för användning av strålning och täthetsprovning av strålkällor.

Kemi, 6–7.2 och 9.2.2024

Inspektionen av kemifunktionerna inriktades på övervakningen av de vattenkemiska förhållandena i anläggningsenheterna OL1, OL2 och OL3 samt överföringen av aktiviteter. Vid revisionen bedömdes övervakningens tillräcklighet, ändamålsenlighet och riktigheten i de analysmetoder som använts.

När det gäller OL1- och OL2-anläggningarna är övervakningen av vattenkemi och radiokemi på en god nivå. Händelserna har följts upp i rätt tid och man har reagerat på dem. Vid inspektionen framhöll Industrins Kraft att de kommer att uppdatera de kemiska anvisningarna (inkl. provtagningsfrekvenser) under ned- och uppkörningen innan den första årsrevisionen av OL3 inleds. Industrins Kraft berättade att de i uppdateringarna av anvisningarna beaktar erfarenheterna av anvisningarna under driftsättningen. STUK påpekade att uppföljningen av vattenkemins status ska utföras i enlighet med de godkända anvisningarna i Kemihandboken.

På grundval av inspektionen har tillståndsövervakningen av analysatorer i kontinuerlig drift som anknyter till anläggningarnas uppföljning av vatten- och radiokemi skötts på vederbörligt sätt. Under inspektionen upptäcktes inga problem i informationsflödet mellan den underhållsorganisation som utför de periodiska proven och den kemiorganisation som använder utrustningen.

På grundval av inspektionen är de kvalitetskontrollmetoderna som tillämpas av de laboratorier som ansvarar för uppföljningen av anläggningarnas vatten- och radiokemi (inkl. deltagande i kompetensprov, validering av utrustnings- och analysmetoder, provernas representativitet) tillräckliga. Dessutom konstaterades att omorganisationen av de kemiorganisationer som ansvarar för uppföljningen av anläggningarnas vatten- och radiokemi och utvecklingen av övervakningen inte har försämrat uppföljningen av anläggningens kemi.

STUK ställde inga krav baserade på inspektionen.

Förberedelser inför årsrevisionen (OL3), 9–11.1.2024

Inspektionen inriktades på situationen för förberedelserna inför OL3:s första årsrevision. Årsrevisionen inleds som planerat i mars 2024. Under inspektionen gick man bland annat igenom arbetsplaneringens och resursernas situation samt beredskapen för förändrade situationer under årsrevisionen. Dessutom verifierades årsrevisionsutbildningen för driftpersonalen.

Baserat på inspektionen är Industrins Krafts förberedelser inför årsrevisionen av OL3 i ett bra läge och särdragen för den första årsrevisionen har beaktats. Det finns fortfarande osäkerhetsfaktorer i samband med årsrevisionen, bland annat när det gäller tillgången på reservdelar. Industrins Kraft ska också vara beredd på en situation där det inte finns tillräckligt med reservdelar. Betydelsen av säkerhet i dessa situationer ska bedömas och, om säkerhetsbetydelsen det tillåter, ska eventuella ansökningar om undantag från säkerhetstekniska användningsvillkor (TTKE) som gäller dessa beredas i god tid i förväg, så att säkerhetens prioritet kan säkerställas och så att STUK kan reservera den tid som förutsätts för behandlingen av ärenden. När det gäller driftsektionen för OL3 konstaterade STUK att man har förberett sig väl inför de kommande årsrevisionerna. Arbeten som är utmanande med tanke på driften har kartlagts och i driftsutbildningen har frågor gällande årsrevisionen beaktats på ett omfattande sätt.

Årsrevisionens tidsplan är mycket optimerad och strikt. Vid inspektionen framhöll STUK att tidtabellen inte kan vara en avgörande faktor i planeringen och genomförandet av årsrevisionen, utan säkerheten ska alltid prioriteras. STUK följer upp genomförandet av detta som en del av den kommande årliga inspektionen av årsrevisionen.

STUK ställde inga krav baserat på inspektionen.