Olkiluodon ydinvoimalaitoksen tarkastukset
STUK valvoo tarkastuksilla Olkiluodon ydinvoimalaitoksen luvanhaltijan toimintaa ja ydinvoimalaitoksen käyttöä. Käytön tarkastusohjelmassa käydään läpi turvallisuusjohtamista, toiminnan pääprosesseja sekä menettelytapoja ja järjestelmien teknistä hyväksyttävyyttä.
STUK laatii tarkastusta varten suunnitelman, jossa esitetään tarkastuksen kohde ja luvanhaltijalta mahdollisesti edellytettävät valmistelevat toimet. Tarkastuksen tulos ja sen pohjalta asetetut vaatimukset esitetään tarkastuspöytäkirjassa.
Käytön tarkastukset
Alta löytyvät STUKin vuonna 2024 tekemät käytön tarkastusohjelman mukaiset tarkastukset Olkiluodon ydinvoimalaitokselle.
Tarkastusohjelma | Tarkastus toteutunut |
---|---|
Jätteiden loppusijoitustilat | |
Kemia | 6.–7.2.2024, 9.2.2024 |
Konetekniikka | |
Käyttötoiminta (OL3) | |
Laitoksen ylläpito | |
Organisaation toiminta | |
PRA:n käyttö | |
Rakenteet ja rakennukset | |
Sähkötekniikka | 9.–10.10.2024 |
Säteilysuojelu | 13.–14.2.2024 |
Mahdollisen tehonkorotushankkeen hallinta (OL1/OL2) | 9.–10.4.2024 |
Tehonsäädön vaikutus laitosten turvalliseen käyttöön | 24.–25.9.2024 |
Turvajärjestelyt | 19.–21.3. ja 25.3.2024 |
Turvallisuussuunnittelu | 11.–12.9.2024 |
Turvallisuustoiminnot (OL1/OL2) | 3.–4.6.2024 |
Turvallisuustoiminnot (OL3) | |
Valmiusjärjestelyt | 17.–18.9.2024 |
Vuosihuolto (OL1/OL2) | 28.4.–29.5.2024 |
Vuosihuolto (OL3) | 2.3.–16.5.2024 |
Vuosihuoltoon valmistautuminen (OL3) | 9.–11.1.2024 |
Ydinmateriaalivalvonta |
Sähkötekniikka, 9.–10.10.2024
Sähkötekniikan tarkastuksen aiheena olivat sähköteknisten korvaavien varaosien soveltuvuuden tarkastus, ulkoisten käyttökokemusten hyödyntäminen, ylitaajuussuojauksen toimivuus, varavoimadieselgeneraattorien sekvenssikokeet sekä apurelelogiikoiden ja mittapiirien koestukset. Tarkastus kohdistui laitosyksiköihin OL1, OL2 ja OL3.
Tarkastuksen perusteella TVO pyrkii laatimaan korvaavien varaosien soveltuvuusarviot huomioiden mahdollisimman laajasti korvattavia laitteita koskevat vaatimukset. Tarkastuksessa STUK toi esiin, että eräissä tapauksissa on yleisen soveltuvuusarvion lisäksi ollut tarve yksityiskohtaisemmalle käyttöpaikkakohtaiselle arvioinnille.
Ulkoisten käyttökokemusten osalta TVO osallistuu aktiivisesti kansainvälisiin ydinvoima-alan yhteistyöryhmiin, minkä lisäksi sisarlaitosten kanssa on aktiivista tietojenvaihtoa. Merkittäviltä laitetoimittajilta tulee myös suoraan tietoa, mikäli tuotteissa on havaittu ongelmia.
Ylitaajuussuojauksen osalta havaittiin, että OL1/OL2-laitosyksiköillä suojarele ei laukaise laitoskatkaisijaa ylitaajuustilanteessa. STUK totesi asian vaativan lisäselvityksiä.
Varavoimadieselgeneraattorien sekvenssikokeiden osalta tarkastuksessa ilmeni, että tulosten tarkka tulkitseminen on ollut haasteellista, mutta TVO on jo aloittanut parannustoimenpiteet asiaa koskien. Apurelelogiikoiden ja mittapiirien koestuksen osalta TVO on arvioinut, ettei kattavampi testaaminen ole tarkoituksenmukaista nykyisellä käytännöllä.
Tarkastuksen perusteella STUK esitti vaatimuksen, jonka mukaan TVO:n tulee toimittaa selvitys OL1/OL2 laitoskatkaisijan toiminnasta ylitaajuustilanteessa.
Tehonsäädön vaikutus laitosten turvalliseen käyttöön, 24.–25.9.2024
Säännöllinen tehonsäätö on Suomen ydinvoimalaitoksien sähköntuotannossa yleistyvä käyttötapa. Tarkastuksen tavoitteena oli selvittää, miten säännöllinen tehonsäätö vaikuttaa ja haastaa käyttötoimintaa ja laitosyksiköitä teknisessä mielessä sekä miten TVO on arvioinut mahdollisia pitkän aikavälin vaikutuksia. Tarkastus kohdistui laitosyksiköihin OL1-3. Pääpaino tarkastuksessa oli kuitenkin laitosyksiköillä OL1 ja OL2, joiden suunnittelussa säännöllistä markkinaperusteista tehonsäätöä ei ole vastaavasti huomioitu kuin OL3:lla.
Tarkastuksen perusteella todettiin TVO:lla olevan käytettävissään asianmukaiset menettelyt tehonsäädön toteuttamiseen ja hallinnointiin.
Laitosyksiköillä OL1 ja OL2 tehonsäätö on todettu parhaiten toimivaksi, kun säätö tehdään pääkiertopumppujen avulla pääkiertovirtausta säätämällä välillä 70–100 % ja säätöä tehdään korkeintaan kerran viikossa. Laitosyksikköjen järjestelmien ja laitteiden käyttökuntoisuuden ylläpidon kannalta ei ole toistaiseksi tunnistettu tehonsäädöstä aiheutuvia laitteiden vikaantumisia tai kulumista, mutta aihetta seurataan aktiivisesti ja ennakoivia tarkastuksia suoritetaan.
OL3-laitosyksiköllä tehonsäätö on huomioitu laitoksen alkuperäisessä suunnittelussa. Tehonsäätöä on tehty säännöllisesti ja siitä on tullut käyttövuoroille rutiininomaista työtä. STUK kiinnitti tarkastuksessa huomioita TVO:n ohjeistukseen järjestelmäsuojan edellyttämien tehonsäätöjen toteuttamisesta mahdollisessa polttoainevuototilanteessa. STUK esitti vaatimuksen, että TVO arvioi ja päivittää ohjeistuksen tältä osin.
Valmiusjärjestelyt, 17.–18.9.2024
Valmiusjärjestelyjä koskeva tarkastus kattaa luvanhaltijan valmiusjärjestelyt, valmiusohjeistuksen, valmiustilat ja valmiuskoulutuksen. Tarkastuksessa käsiteltiin koko TVO-konsernin (TVO ja Posiva) valmiustoimintaa. Tarkastuksessa käytiin läpi kuluneen vuoden aikana saadut kokemukset valmiustoiminnasta sekä kokemukset ja palaute valmiusharjoituksista. Tarkastusalueeseen sisältyivät myös valmiusvarusteet sekä ympäristön automaattinen säteilyvalvonta.
Tarkastuksen perusteella TVO:n valmiusorganisaatio ja valmiuskoulutukset ovat vaatimusten mukaisella tasolla. Valmiustoiminnan kehittäminen on ollut aktiivista ja näyttää jatkuvan samalla linjalla.
Valmiusvarusteita koskevassa osiossa keskityttiin erityisesti ulkoisen säteilyvalvontaverkon ja säämittausjärjestelmän uusimiseen. Molemmat järjestelmät palvelevat sekä TVO:n että Posivan valmiustoimintaa. Uusimistyöt ovat tällä hetkellä toteutusvaiheessa. Järjestelmät otetaan käyttöön ennen Posivan tammikuun 2025 lopulle suunniteltua valmiusharjoitusta.
Tarkastuksen perusteella STUK esitti kaksi vaatimusta. Ensimmäisellä vaatimukselle edellytettiin TVO:ta selvittämään konsernin ulkopuolisten henkilöiden osallistumista valmiusharjoituksiin. Toisella vaatimuksella edellytettiin TVO:ta varmistamaan, että säteilylain edellyttämät säteilyvaaratyöntekijät on nimetty asiamukaisesti.
Turvallisuussuunnittelu, 11.–12.9.2024
Tarkastus kohdistui TVO:n konfiguraation- ja vaatimustenhallinnan menettelyihin. Lisäksi käytiin läpi muutostöiden kehitystyötä ja siihen liittyvien pilottiprojektien tilannetta. Tarkastuksessa käsiteltiin tällä hetkellä käytössä olevat menettelyt ja niiden kehittämissuunnitelmia ja -tarpeita sekä ulkoisten käyttökokemusten hyödyntämistä.
Tarkastuksen perusteella konfiguraation- ja vaatimustenhallintamenettelyt on ohjeistettu asianmukaisesti. Muutostöiden kehitystyö on edelleen käynnissä ja sillä voi olla vaikutuksia myös käytettäviin menettelyihin. Tarkastuksen perusteella menettelytavat täyttävät asetetut vaatimukset. Tarkastuksen perusteella STUK ei esittänyt vaatimuksia.
OL1/OL2-turvallisuustoiminnot, 3.–4.6.2024
Laitosyksiköihin OL1 ja OL2 kohdistuneessa tarkastuksessa arvioitiin menettelyjä, joilla TVO varmistaa turvallisuustoimintoja toteuttavien järjestelmien suunnitteluperusteiden mukaisen tilan ja perusteiden oikeellisuuden. Vuoden 2024 tarkastus kohdennettiin polttoaineen jäähdytystä ja jälkilämmönpoistoa toteuttaviin järjestelmiin, keskittyen reaktorirakennuksen polttoainealtaiden jäähdytysjärjestelmään ja täyssuolanpoistetun veden jakelujärjestelmään. Tarkastuksen yhteydessä toteutettiin laitoskierros OL1-laitosyksiköllä.
Tarkastuksen perusteella polttoainealtaiden jäähdytysjärjestelmä on hyvässä kunnossa ja asiakirjojen sekä ohjeistuksen todettiin olevan ajantasaisia. Järjestelmien varaosatilanteen todettiin olevan hyvä. Merkittävin käynnissä oleva muutostyöprojekti polttoainealtaiden jäähdytysjärjestelmän osalta on levylämmönvaihtimien osien uusiminen. Täyssuolanpoistetun veden jakelujärjestelmän todettiin niin ikään olevan hyvässä kunnossa ja TVO on huolehtinut järjestelmän ja tähän kuuluvien varastovesisäiliöiden kunnossapidosta.
Molempien tarkasteltujen järjestelmien määräaikaiskokeiden todettiin olevan tehdyn ajallaan ja hyväksytysti. Laitoskierroksella havaittiin järjestelmien huonetilojen olevan siistissä kunnossa.
Tarkastuksen perusteella STUK ei esittänyt vaatimuksia. Tarkasteltujen järjestelmien ja TVO:n menettelyjen todettiin täyttävän asetetut vaatimukset.
OL1/OL2-vuosihuollot, 28.4.–29.5.2024
Olkiluoto 1- ja 2-laitosyksiköiden vuoden 2024 vuosihuoltoihin kohdistuneessa tarkastuksessa arvioitiin TVO:n ja alihankkijoiden vuosihuoltojen aikaista toimintaa ja menettelyjä. Valvontaa kohdistettiin muun muassa käyttöturvallisuuden, mekaanisten laitteiden, sähkö- ja automaatiotekniikan sekä säteilysuojelun alueelle. Vuoden 2024 tarkastuksessa oli valittu poikkiteknisiksi erityisaiheiksi turvallisuustekniset käyttöehdot (TTKE) ja paloturvallisuus.
TVO:lla havaittiin olevan asianmukaiset menettelyt laitosyksiköiden TTKE:n mukaisuuden valvontaan ja vuosihuoltojen aikaisten TTKE-määräaikaiskokeiden toteuttamiseen. Sähköjärjestelmien TTKE-määräaikaiskokeiden hyväksymiskriteerien osalta havaittiin pieniä eroavaisuuksia koeohjeen ja laitoksen suunnitteluperusteiden välillä. STUK jatkaa havainnon selvittämistä osana valvontaansa.
Palontorjuntamenettelyiden osalta STUKin tarkastajat tekivät muutamia havaintoja, jossa oli poikettu palontorjuntaa koskevista ohjeistuksista. Havaintoja tehtiin mm. auki olevista palo-ovista sekä merkitsemättömästä palokuormasta. Merkittävin havainto oli yhdeltä tulityöpisteeltä puuttuvat käsisammuttimet. Tarkastuksen perusteella voidaan todeta, että muutamista puutteista huolimatta TVO:n vuosihuoltojen aikaiset palontorjuntajärjestelyt ovat riittävällä tasolla.
Säteilysuojelun osalta STUK kiinnitti tarkastuksessa huomioita OL2-laitosyksiköllä havaittuun paikoittaiseen primääripiirin säteilytasojen kasvuun. Syytä säteilytasojen nousulle ei vuosihuollon aikana pystytty selvittämään. TVO:lla ei ollut OL2:n vuosihuollossa käytössä laitteistoa, jolla olisi voinut saada nuklidikohtaista tietoa suoraan järjestelmien pinnoilta. Nykykäytännön mukaisesti pintojen nuklidikohtaisen kartoituksen mahdollistavat mittauksen toteutetaan neljän vuoden välein. STUK edellytti TVO:ta arvioimaan onko nuklidiseurannan nykyinen menettely ja mittausten suoritustaajuus asianmukainen.
Tarkastuksen perusteella voidaan todeta TVO:n vuosihuoltotoiminnan olevan vaatimusten mukaista ja onnistuneen hyvin – turvallisesti ja ennalta laadittujen suunnitelmien mukaisesti. Tarkastuksessa esitettiin yksi vaatimus liittyen primääripiirin pintojen nuklidikohtaisen seurantamittauksen toteuttamiseen.
OL3-vuosihuolto, 2.3.–16.5.2024
Tarkastus kohdistui TVO:n Olkiluoto 3 -yksikön vuosihuoltotöihin. Tarkastuksessa keskityttiin arvioimaan muun muassa laitoksen turvallisuutta, työlupakäytäntöjä, jätehuoltoa ja säteilysuojelua. Ensimmäisessä vuosihuollossa turvallisuuden kannalta tärkeitä töitä olivat muun muassa ydinpolttoaineen sekä reaktorin primääripiirin ja sen tärkeimpien rakenneosien tarkastukset.
Tarkastuksen perusteella todettiin, että TVO onnistui huoltotöiden organisoinnissa hyvin ja toiminta oli harkittua ja systemaattista. Yllättävät vikaantumiset ja muut vastoinkäymiset ratkaistiin turvallisuusvaatimuksista tinkimättä. STUKin näkemyksen mukaan vuosihuoltotöiden toteutukseen ja suunnitteluun varattiin niihin tarvittu aika ja turvallisuus asetettiin etusijalle.
Tarkastuksen perusteella TVO:n toiminnassa ilmeni joitakin haasteita, kuten aiheettomia hälytyksiä, jotka kuormittivat henkilökuntaa. TVO on käynnistänyt selvityksen näiden hälytysten syiden selvittämiseksi. Työlupakäytännöissä havaittiin puutteita, kuten töiden virheellistä ajoitusta ja työlupien puuttumista. TVO on myös aloittanut tutkimukset näiden käytäntöjen parantamiseksi. Jätehuolto toimi hyvin ja jätteiden lajittelupaikat olivat siistejä ja selkeästi merkittyjä. TVO suunnittelee myös jätehuollon kapasiteetin parantamista. Säteilysuojelun osalta tilanne oli pääosin hyvä, vaikka joissakin merkinnöissä ja työpisteiden siisteydessä havaittiin parantamisen varaa.
Vuosihuollon aikana TVO siirsi kaiken ydinpolttoaineen reaktorista erilliseen polttoainerakennukseen ja tarkasti polttoaineniput. Tarkastuksien yhteydessä TVO havaitsi useammassa polttoainenipussa vierasesineitä ja toimitti asiasta selvityksen STUKille. Vierasesineiden syntyperän tarkempi selvitys on vielä kesken. STUK edellyttää TVO:lta selvitystä vierasesineiden jatkotutkimuksista ja mahdollisista toimenpiteistä ennen seuraavaa vuosihuoltoa.
Vuosihuollon aikaisten havaintojen ja selvitysten perusteella STUK esitti vaatimuksia ohjeistuksen päivittämistä vuosihuollon kokemusten perusteella, vierasesineiden lähteiden selvittämistä, ennakoinnin parantamista hankinnoissa ja töiden suunnittelussa, sekä pöytäkirjamenettelyiden selkeyttämistä. Lisäksi TVO on varmistettava, että mekaanisen kunnossapidon resurssit ovat riittävät.
Turvajärjestelyt, 19.–21.3 ja 25.3.2024
TVO:n turvajärjestelytoimintoihin kohdistunut tarkastus kattoi sekä fyysiset turvajärjestelyt että tietoturvallisuuden. Tarkastuksen yhteydessä suoritettiin laitoskierros, jossa todennettiin OL3-voimalaitosyksikön vuosihuoltoa turvajärjestelynäkökulmasta.
TVO:lla on suunniteltu kattava turvajärjestelyjen kehityshanke. Toimintaympäristön muutokset, tilannetiedot, YVL-ohjeiden täytäntöönpanopäätökset, kansainvälinen IPPAS-arviointi, kotimaisten viranomaisten tekemä riippumaton arviointi ja säännöstö ovat lähtötietoina hankkeessa. Jatkuvan parannuksen toimenpiteitä tehdään koko ajan, muun muassa insider-uhan torjuntaohjelman, kulunvalvonta- ja turvatarkastusjärjestelyjen, turvaorganisaation toimintakyvyn kehittämisen jne. osa-alueilla. Tietoturvallisuuden kehityshanke on laaja kokonaisuus, joka nostaa tietoturvallisuuden kypsyystasoa ja puolustusta kyberuhkia vastaan.
Tarkastuksen perusteella ei esitetty uusia vaatimuksia, mutta kaksi STUKin aiemmin esittämää vaatimusta, jotka liittyivät toimitusketjun turvallisuuden hallintaan ja käyttöoikeushallintaan, jäi edelleen voimaan.
Mahdollisen tehonkorotushankkeen hallinta, 9.–10.4.2024
STUK toteutti vuoden 2024 käytön tarkastusohjelmassa erityisaiheena TVO:n mahdolliseen OL1- ja OL2-yksiköiden tehonkorotushankkeeseen kohdistuvan tarkastuksen. Hankkeessa TVO selvittää mahdollisuutta korottaa OL1- ja OL2-laitosyksiköiden reaktoritehoa. TVO tekee päätöksen hankkeen toteuttamisesta myöhemmin.
Tässä vaiheessa STUKin tarkastuksen painopiste oli TVO:n projektinhallintamenettelyissä. Tarkastuksen avulla pyrittiin ennakoivasti tunnistamaan mahdollisia tekijöitä, jotka voisivat hankkeen edetessä aiheuttaa turvallisuushaasteita. Tarkastuksessa todettiin, että TVO on kehittänyt tehonkorotushankkeen projektimenettelyjä käyttäen hyväksi sekä omia kokemuksiaan että ulkomailta, erityisesti Ruotsista, saatuja oppeja. Projekti on suunniteltu toteutettavan TVO-vetoisesti ilman laajoja "avaimet käteen" -sopimuksia, mikä antaa TVO:lle paremman kontrollin ja vastuun hankkeen toteutuksesta. STUK ei havainnut tarkastuksessa merkittäviä puutteita projektinhallinnassa.
STUK ei esittänyt tarkastuksen perusteella vaatimuksia, mutta korosti TVO:n jatkuvan huolellisen projektinhallinnan ja toimittajien valvonnan merkitystä. Johtopäätöksenä STUK arvioi, että TVO:n menettelyt tehonkorotushankkeen hallinnassa ovat olleet asianmukaisia ja että TVO on osoittanut kykyä ylläpitää korkeaa turvallisuustasoa hankkeen suunnitteluvaiheessa.
Kolmannesvuosista jatkuvaan raportointiin
STUK on siirtynyt raportoimaan käytön tarkastusohjelman tarkastuksista niiden valmistumisen jälkeen aiemman kolmannesvuosittaisen raportoinnin sijaan. Vuoden 2023 käytön tarkastusohjelman yhteenvedot ovat löydettävissä STUKin ydinenergian käytön valvonnan vuosiraportista.
Säteilysuojelu, 13.–14.2.2024
Säteilysuojelua koskeva tarkastus kohdennettiin säteilysuojeluun, säteilymittaukseen sekä päästö- ja ympäristövalvontaan. Tarkastus kattoi kaikki Olkiluodon laitosyksiköt.
Vuoden 2024 tarkastuksen erityiskohteena oli säteilyn mittaaminen. Lisäksi tarkastuksessa käytiin läpi mm. säteilylähteiden varastointia sekä kansainvälisen käyttökokemustoiminnan hyödyntämistä säteilysuojelun ja säteilymittausten tarkastusalueella. Tarkastukseen sisältyvällä laitoskierroksella tutustuttiin säteilymittausjärjestelyihin ja säteilylähteiden varastointiin OL3-laitosyksiköllä.
STUK totesi tarkastuksen perusteella, että TVO:lla on menettelyt, jotka mahdollistavat laadukkaan toiminnan säteilysuojelun ja säteilyn mittaamisen tarkastusalueella. Säteilyn mittaamiseen käytettävä mittauslaitteiston ylläpito on pysynyt hyvällä tasolla, ja säteilymittauslaitteiden modernisoinnit ovat jatkuneet. Säteilymittauskalusto on OL3-laitosyksikön käyttöönoton ja Posivan uusien säteilymittausten vuoksi laajempi kuin koskaan aikaisemmin, mikä asettaa paineita resurssisuunnittelulle.
STUK esitti tarkastuksen perusteella kaksi vaatimusta, jotka koskivat säteilyn käytön turvallisuusarvion päivitystä ja säteilylähteiden tiiveyskokeita.
Kemia, 6.–7.2.2024, 9.2.2024
Kemian toimintoja koskeva tarkastus kohdistui OL1-, OL2- ja OL3-laitosyksiköiden vesikemiallisten olosuhteiden sekä aktiivisuuksien kulkeutumisen valvontaan. Tarkastuksessa arvioitiin valvonnan riittävyyttä, asianmukaisuutta sekä käytettyjen analyysimenetelmien oikeellisuutta.
OL1- ja OL2-laitosten osalta vesikemian ja radiokemian seuranta on hyvällä tasolla. Tapahtumia on seurattu oikea-aikaisesti, ja niihin on reagoitu. Tarkastuksessa TVO toi esille päivittävänsä vielä alasajon ja ylösajon aikaisia kemian toimintaohjeita (sis. näytteenottotaajuudet) ennen OL3:n ensimmäisen vuosihuollon alkua. TVO kertoi huomioivansa ohjepäivityksissä kokemukset käyttöönoton aikaisista ohjeista. STUK huomautti, että vesikemian tilan seuranta tulee suorittaa Kemian käsikirjassa esitettyjen hyväksyttyjen ohjeiden mukaisesti.
Tarkastuksen perusteella laitosten vesi- ja radiokemian seurantaan liittyvien jatkuvatoimisten analysaattoreiden kunnonvalvonta on asianmukaisesti hoidettu. Tarkastuksessa ei havaittu ongelmia tiedonkulussa määräaikaiskokeita suorittavan kunnossapidon ja laitteita käyttävän kemian organisaation välillä.
Tarkastuksen perusteella laitosten vesi- ja radiokemian seurannasta vastaavien laboratorioiden laadunvalvontamenettelyt (sis. pätevyyskokeisiin osallistuminen, laite- ja analyysimenetelmien validointi, näytteiden edustavuus) ovat riittävät. Lisäksi todettiin, että laitosten vesi- ja radiokemian seurannasta ja valvonnan kehittämisestä vastaavien kemian organisaatioiden uudelleenjärjestäytyminen ei ole heikentänyt laitostilan kemian seurantaa.
STUK ei esittänyt vaatimuksia tarkastuksen perusteella.
Vuosihuoltoon valmistautuminen (OL3), 9.–11.1.2024
Tarkastus kohdistui OL3:n ensimmäisen vuosihuollon valmistautumisen tilanteeseen. Vuosihuolto alkaa suunnitellusti maaliskuussa 2024. Tarkastuksessa käytiin läpi muun muassa työsuunnittelun ja resurssien tilanne sekä varautuminen vuosihuollon aikaisiin muuttuviin tilanteisiin. Lisäksi todennettiin käyttöhenkilöstölle annettua vuosihuoltokoulutusta.
Tarkastuksen perusteella TVO:n valmistautuminen OL3:n vuosihuoltoon on hyvässä tilanteessa ja ensimmäisen vuosihuollon erityispiirteitä on otettu huomioon. Vuosihuoltoon liittyy vielä epävarmuustekijöitä mm. varaosien saatavuuden suhteen. TVO:n on syytä varautua myös tilanteeseen, jossa riittäviä varaosia ei saada. Näiden tilanteiden turvallisuusmerkitys on arvioitava, sekä turvallisuusmerkityksen salliessa valmisteltava näitä koskevat mahdolliset turvallisuusteknisten käyttöehtojen (TTKE) poikkeushakemukset hyvissä ajoin ennakkoon, jotta turvallisuuden ensisijaisuudesta voidaan varmistua ja asioiden käsittelyyn voidaan STUKissa varata niiden edellyttämä aika. OL3-käyttöjaoksen osalta STUK totesi, että tuleviin vuosihuoltoihin on valmistauduttu hyvin. Käytön kannalta haasteelliset työt on kartoitettu ja käytön koulutuksessa huomioitiin kattavasti vuosihuoltoasiat.
Vuosihuoltoaikataulu on pitkälle optimoitu ja tiukka. Tarkastuksessa STUK toi esille, että aikataulu ei voi olla määräävä tekijä vuosihuoltosuunnittelussa ja toteutuksessa, vaan turvallisuus on asetettava aina etusijalle. STUK seuraa tämän toteutumista osana tulevaa vuosihuoltotarkastusta.
STUK ei esittänyt tarkastuksen perusteella vaatimuksia.