Loviisan ydinvoimalaitoksen tarkastukset
STUK valvoo tarkastuksilla Loviisan ydinvoimalaitoksen luvanhaltijan toimintaa ja ydinvoimalaitoksen käyttöä. Käytön tarkastusohjelmassa käydään läpi turvallisuusjohtamista, toiminnan pääprosesseja sekä menettelytapoja ja järjestelmien teknistä hyväksyttävyyttä.
STUK laatii tarkastusta varten suunnitelman, jossa esitetään tarkastuksen kohde ja luvanhaltijalta mahdollisesti edellytettävät valmistelevat toimet. Tarkastuksen tulos ja sen pohjalta asetetut vaatimukset esitetään tarkastuspöytäkirjassa.
Käytön tarkastukset
Alta löytyvät yhteenvedot STUKin vuonna 2025 tekemistä käytön tarkastusohjelman mukaisista tarkastuksista Loviisan ydinvoimalaitokselle.
Tarkastusohjelma | Tarkastus toteutunut |
---|---|
Automaatiotekniikka | |
Inhimillisten tekijöiden hallinta suunnittelussa | 3.–4.6.2025 |
Jätteiden loppusijoitustilat | |
Kemia | 12.–14.3.2025 |
Konetekniikka | |
Käytetyn ydinpolttoaineen välivarasto | |
Käyttökokemustoiminta | |
Laitoksen ylläpito | 26.–27.5.2025 |
Määrittelemättömien TTKE-korjausaikojen toteutuminen | 22.1.2025 |
Organisaation toiminta | |
Osaamisen strateginen hallinta | |
Palontorjunta | |
PRA:n käyttö | 2.6. ja 4.6.2025 |
Säteilysuojelu | 8.–9.4.2025 |
Tehonsäädön vaikutukset laitoksen turvalliseen käyttöön | |
Turvajärjestelyt – fyysinen suojaus | |
Turvajärjestelyt – tietoturvallisuus | 23.–24.4.2025 |
Turvallisuussuunnittelu | |
Turvallisuustoiminnot | 23.–24.4.2025 |
Valmiusjärjestelyt | 1.–2.4.2025 |
Voimalaitosjätteet | |
Vuosihuolto | |
Ydinmateriaalivalvonta | 28.–29.4.2025 |
Vuoden 2024 KTO-tarkastukset
Vuoden 2024 käytön tarkastusohjelman yhteenvedot ovat löydettävissä STUKin ydinenergian käytön valvonnan vuosiraportista 2024 (luvut 1.1.5 ja 1.2.5).
PRA:n käyttö, 2.6. ja 4.6.2025
Tarkastus kohdentui ydinvoimalaitoksen todennäköisyysperusteisen riskianalyysin (PRA, Probabilistic Risk Assessment) laatimiseen ja sen soveltamiseen liittyviin menettelytapoihin sekä PRA:n hyödyntämiseen ydinvoimalaitoksen turvallisuuden hallinnassa. Tarkastuksessa käytiin läpi Loviisa 1 ja 2 -ydinvoimalaitosyksiköiden ja KPA-varaston osalta:
- PRA-mallien ja sovellutusten tilanne
- Valmisteilla olevat laajennukset ja päivitykset sekä niiden aikataulut
- PRA:n laatimiseen liittyvä organisaatio, resurssit, ohjeisto
- Ulkoisten uhkien arvioinnin ajantasaisuus
- PRA:n rooli laitoksen turvallisuusparannuksissa.
Tarkastuksen perusteella Fortumin PRA-resursseissa ei ole tapahtunut oleellista muutosta eikä henkilöstön osaamisen hallintaan ole huomautettavaa. PRA:ta koskeva ohjeisto on ajan tasalla, PRA:ta on kehitetty suunnitelmien mukaisesti ja PRA:ta käytetään monipuolisesti turvallisuuden hallinnan tukena. Seismisen PRA:n päivitys jatkuu ainakin vuoden 2025 ja muidenkin ulkoisten uhkien osalta on meneillään selvityksiä, joista kova tuuli voi nousta entistä merkittävämmäksi ilmiöksi. Öljyriskiä Fortum ei näe merkittäväksi huolimatta Suomenlahden olosuhteiden muutoksista, koska vanha PRA:ssa oleva analyysi on ollut konservatiivinen. Myös vuonna 2015 käyttöönotetut merivedestä riippumattomat jäähdytystornit ovat pienentäneet öljyriskin merkitystä huomattavasti.
PRA:ta käytetään monin tavoin laitoksen turvallisuusparannusten suunnittelussa ja arvioinnissa. Viime vuosina puhtaasti PRA-lähtöisiä parannuksia on ollut vähän, mutta parannuksia on voitu toteuttaa muiden laitosmuutosprojektien yhteydessä, jolloin PRA-asiantuntijat ovat mukana jo projektien alkuvaiheissa ja voivat vaikuttaa suunnitteluun. Muutoin PRA-perusteisen laitosmuutoksen etenemistapa riippuu muutoksen laajuudesta ja havaitsemistavasta. Nykyinen PRA-ohjeistus ei täysin kuvaa todellisuudessa tapahtuvaa vaihtoehtoisten menettelytapojen kirjoa. STUKin näkemyksen mukaan menettelytapojen systematisointi voisi olla hyödyllistä.
Tarkastuksen perusteella Fortumin menettelyt PRA:n hyödyntämiseksi täyttävät asetetut säädökset. STUK ei esitä vaatimuksia tarkastuksen perusteella.
Inhimillisten tekijöiden hallinta suunnittelussa, 3.–4.6.2025
Tarkastus käsitteli inhimillisten tekijöiden (HFE, Human Factors Engineering) huomiointia suunnittelussa.
Fortum on laatinut vuonna 2023 HFE-ohjelman, jonka asettama odotustaso on vietävä osaksi Fortumin olemassa olevia suunnittelun ja laitosmuutosten toteuttamisen menettelyjä. Tätä työtä on jo tehty, ja HFE-ohjelman lähestymistapoja sovelletaan uusissa laitosmuutoksissa. Kokemusta soveltamisesta on vielä rajallisesti.
Tarkastuksen perusteella Fortumilla on resursseja ja osaamista HFE-tehtäviä varten, mutta organisaation laajempaa osaamisen kehittämistä ja HFE-toiminnan raportointia (ml. laitoksen nykytilan arviointi HFE-näkökulmista) on vielä syytä tarkastella. STUK esitti edellä mainittuihin asioihin liittyen yhden vaatimuksen.
Laitoksen ylläpito, 26.–27.5.2025
Tarkastuksen tavoitteena oli todentaa, että luvanhaltija huolehtii Loviisa 1 ja 2- laitosyksiköiden järjestelmien, rakenteiden ja laitteiden toimintakyvystä lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Valituilla tarkastusaiheilla arvioitiin kunnonvalvontaan ja kunnossapitoon liittyvien resurssien sekä toimintojen niiden ohjeistusten ja tehtävien riittävyyttä laitosyksiköiden turvallisen käytön varmistamiseksi suunnitteluperusteisissa käyttö- ja ympäristöolosuhteissa.
Tarkastuksessa todennettiin muun muassa laitostietokannan ylläpitomenettelyä, ikääntymisen hallinnan ja laadunvalvonnan resurssien riittävyyttä sekä vuosihuoltojen pitkän aikavälin suunnittelua. Lisäksi tarkasteltiin jälkilämmönpoistoon käytettävien RR- ja Vara-RR -järjestelmien käytettävyyteen ja kunnossapitoon liittyviä arvioita ja selvityksiä.
Fortumin kunnossapidon ja ikääntymisen hallinnan menettelyjen ja resurssien todettiin täyttävän asetetut säädökset. Jälkilämmönpoistojärjestelmien RR ja vara-RR käyttökuntoisuus todettiin tarkastuksessa hyväksi, mutta varaosien hallintaan tulee kiinnittää huomioita eräiden vanhentuneiden varaosanimikkeiden osalta.
Tarkastuksen perusteella STUK ei esittänyt vaatimuksia.
Valmiusjärjestelyt, 1.–2.4.2025
Valmiusjärjestelyihin kohdistuneessa tarkastuksessa todennettiin muun muussa valmiusorganisaation koulutusten tilannetta, ympäristön automaattista säteilyvalvontaa, meteorologisia mittauksia ja leviämisennusteiden laatimisen menettelyjä. Lisäksi tarkastuksen yhteydessä todennettiin Keilalahden varavalmiuskeskuksen varusteet ja järjestelyt.
Tarkastuksen perusteella Fortum on kehittänyt valmiustoimintaa aktiivisesti ja hyvässä yhteistyössä viranomaisten kanssa. Fortumin valmiusjärjestelyjen todettiin vastaavan Fortumin omia suunnitelmia ja STUKin vaatimuksia. Tarkastuksen perusteella STUK esitti yhden vaatimuksen kohdistuen valmiusorganisaatioon nimettyjen säteilyturvallisuusasiantuntijoiden vasteaikaan valmiustilanteissa. STUK edellytti Fortumia päivittämään asiaa koskevan ohjeen siten, että suunniteltu vasteaika toteutuu luotettavasti.
Säteilysuojelu, 8.–9.4.2025
Säteilysuojelua koskeva tarkastus kohdennettiin vuonna 2025 Loviisan voimalaitoksen annosmittauspalveluun sekä työntekijöiden säteilyannosten mittaamisessa.
Tarkastukseen sisältyi STUKin tekemä ennalta ilmoitettu testi, jossa pieni määrä dosimetrejä säteilytettiin erilaisilla säteilyannoksilla STUKin mittanormaalilaboratoriossa. Loviisan annosmittauspalvelun tekemät annosmääritykset täyttivät testille asetetut kriteerit.
Tarkastuksen perusteella Fortumin annosmittauspalvelu toimii säädösten mukaisesti ja työntekijöiden säteilyannosten määritykset toteutetaan laadukkaasti. Tarkastuksen perusteella STUK esitti yhden vaatimuksen. Loviisan voimalaitoksella tehtiin maaliskuussa 2025 säteilysuojelun sisäinen organisaatiomuutos, jonka yhteydessä myös annosmittauspalvelun vastuuhenkilöissä tapahtui muutoksia. Fortumilta edellytettiin annosmittauspalvelun organisaatiossa tapahtuneiden muutosten kuvaamista ja toimittamista STUKille tiedoksi.
Turvallisuustoiminnot, 23.–24.4.2025
Turvallisuustoimintoihin kohdistuneessa tarkastuksessa olivat erityisaiheena suojarakennus ja vakavien onnettomuuksien hallinta. Näiden osalta tarkasteltiin suojarakennuksen vedyn hallintajärjestelmiä, suojarakennuksen ulkopuolista ruiskutusjärjestelmää sekä vakavien onnettomuuksien hallinnassa tarvittavia sähköjärjestelmiä.
Tarkastuksen perusteella vakavien onnettomuuksien hallintajärjestelmät ovat vaatimusten mukaisessa kunnossa. Tarkastuksessa ei havaittu merkittäviä puutteita näihin liittyvässä ohjeistossa, resursseissa tai käyttökokemustoiminnan menettelyissä. Tarkastuksen perusteella STUK esitti yhden vaatimuksen, jolla edellytettiin Fortumia selvittämään suojarakennuksen ruiskutusjärjestelmän koestusmenettelyä lämmönsiirtimen huoltotyön jälkeen.
Tietoturvallisuus, 23.–24.4.2025
Tarkastus kohdistui Loviisan voimalaitoksen tietoturvallisuuden hallintajärjestelmän riippumattoman arvioinnin suorittamiseen, tietoturvallisuusriskien hallintaan sekä tietoturvallisuuden hallintaan toimittajasuhteissa ja toimitusketjuissa.
Tarkastuksen perusteella tietoturvallisuuden hallinta Loviisan voimalaitoksella on asianmukaista ja täyttää asetetut säädökset. STUK ei esittänyt vaatimuksia tarkastuksen perusteella.
Ydinmateriaalivalvonta, 28.–29.4.2025
Tarkastuksessa STUK tarkasti Fortumin Loviisan voimalaitoksen ydinmateriaalivalvontajärjestelmää ja selvitti, kuinka Fortum suoriutuu ydinmateriaalivalvonnan velvoitteistaan. Pääaiheina tarkastuksella olivat Fortumin muun ydinmateriaalin romutuksiin liittyvät menettelyt ja romutuksista tehtävät viranomaisilmoitukset, sekä IAEA:n ja Euratomin laitoksella sijaitseviin valvontalaitteisiin ja valvontasinetteihin liittyvät menettelyt.
Tarkastuksen perusteella Fortumin menetelmät romutusilmoituksiin ja valvontalaitteisiin liittyen ovat asianmukaiset. STUK kiinnitti huomiota viime aikoina parantuneeseen tiimien väliseen kommunikaatioon sekä jätteiden käsittelyyn ja varastointiin. STUKin havaintojen mukaan valvontalaitteiden merkitsemistä laitoksella voisi kehittää ja valvontalaitteiden toiminnan esteitä tunnistaa paremmin.
STUK esitti tarkastuksen perusteella yhden vaatimuksen, jolla edellytettiin Fortumia päivittämään laitoksen teknisiin perustietoihin kuvaukset, jotka koskevat hankalasti saavutettavia varastopaikkoja.
Määrittelemättömien TTKE-korjausaikojen toteutuminen, 22.1.2025
Tarkastuksessa arvioitiin Loviisan ydinvoimalaitoksella tehtävien käyttörajoitustöiden seurantaa ja toteutusta. Tarkastuksessa arvioitiin tilannetta erityisesti niiden töiden osalta, joille ei ole määritelty käyttörajoitusaikaa turvallisuusteknisissä käyttöehdoissa (TTKE), eli jotka ovat niin sanottuja X-töitä.
Tarkastuksessa havaittiin, että Fortumilla on kattavat menettelyt X-töiden seurantaan. Työt ja niiden riskimerkitys arvioidaan säännöllisesti erilaisissa palavereissa ja raporteissa. Töidenhallintajärjestelmässä X-työ-luokitusta käytetään myös muihin kuin TTKE:n mukaisiin töihin. STUKin näkemyksen mukaan X-työt olisi parempi rajata vain TTKE:n tarkoittamiin käyttörajoitustöihin ja perustaa ei-TTKE-töille erillinen luokitus. STUK esitti aiheesta havainnon tarkastuspöytäkirjassa.
Fortumin esittämien mittarien perusteella 3 vuorokauden sallitun korjausajan mukaisten käyttörajoitustöiden kesto on lyhentynyt merkittävästi viime vuosina. Muille käyttörajoitusluokille ei kuitenkaan ole vastaavia mittareita, mikä vaikeuttaa niiden keston seurantaa. STUK arvioi, että tällaisen mittariston luominen voisi edistää toimintaa ja varmistaa myönteisen kehityksen kattavuuden.
Käyttörajoitustöistä aiheutuvan riskin arvioinnissa Fortum käyttää erilaisia tärkeysmittoja priorisoidakseen kriittisiä töitä. X-töitä seurataan muiden käyttörajoitustöiden tapaan, ja riskianalyysi kattaa niiden vaikutukset. STUK arvioi, että tarkempi analyysi X-töiden jakautumisesta eri järjestelmiin voisi parantaa käytäntöjen kehittämistä.
Tarkastuksen perusteella STUK ei esittänyt vaatimuksia.
Kemia, 12.–14.3.2025
Tarkastus kohdistui Loviisan ydinvoimalaitoksen 1 ja 2 yksiköiden primääri- ja sekundääripiirin vesikemian olosuhteiden ja aktiivisuuksien seurantaan. Tarkastuksessa valvottiin seurantaan käytettävien laboratoriolaitteiden ja tilojen asianmukaisuutta. Tarkastuksessa todennettiin laitoksella tapahtuvaa näytteenottoa ja käytiin läpi kemian organisaatio.
Tarkastuksen perusteella kemian organisaatio kykenee vastaamaan laitoksen analyysitarpeisiin ja vaadittuihin kehitystehtäviin asianmukaisesti. Valvonta-alueella sijaitsevaa laboratoriota on laajennettu, mutta tilojen käyttöönotto on vielä kesken. STUK teki havainnon laitoksen johtosäännössä kuvatusta sijaisena toimivan kemian osa-alueen turvallisuustoimen vastuuhenkilön pätevyysvaatimuksista huomioiden erityisesti vesikemian ohjauspätevyyden.
Tarkastuksen perusteella STUK ei esittänyt vaatimuksia.