Tandröntgenundersökning får inte lovas innan man har tittat i munnen

Utgivningsdatum 12.12.2025 9.57 | Publicerad på svenska 12.12.2025 kl. 11.27
Typ:Pressmeddelande

Strålsäkerhetscentralen (STUK) påminner tandvårdsenheter om att inte marknadsföra röntgenundersökningar alltför lättvindigt.

Vissa privata tandvårdsenheter har i sin reklam låtit förstå att det utöver andra tjänster alltid ingår en röntgenundersökning i det kampanjpris som erbjuds. 
STUK:s inspektör Verneri Ruonala påpekar att behovet av röntgenundersökning alltid måste bedömas individuellt. Med andra ord får man inte lova röntgenundersökning i en annons. Enligt strålskyddslagen måste en korrekt berättigandebedömning göras innan röntgenbilder tas, där hänsyn ska tas till fördelarna med att ta röntgenbilden och den eventuella skada som röntgenstrålningen kan medföra.

I Finland tas årligen över en miljon röntgenbilder av tänderna som räknas samman i den så kallade kollektiva stråldos som befolkningen exponeras för. Utifrån den kollektiva dosen går det att bedöma den skada för hälsan som det orsakar för hela befolkningen. När medicinska undersökningar som använder strålning endast genomförs när det behövs, ökar inte den kollektiva dosen i onödan.

Tandröntgen bidrar till den kollektiva stråldosen

Verneri Ruonala vill dock framhäva att patienter får en så liten stråldos i samband med att enskilda röntgenbilder av tänderna tas, att det inte finns någon orsak att oroa sig för deras hälsoeffekter. 

Eftersom en röntgenundersökning inte kan utlovas åt alla, kan en reklam som ändå gör det även försämra konsumenternas möjlighet att jämföra priserna på olika aktörers tjänster. Därför får reklamen inte heller ge en bild av att röntgenundersökning ingår i en tandundersökning utan separat behovsprövning.
Marknadsföring ska innehålla väsentlig information som påverkar konsumentens köpbeslut och informationen om exempelvis tjänstens innehåll eller pris får inte vara felaktig eller vilseledande. 

Lagligheten i näringsidkarnas marknadsföring ur konsumentskyddslagens perspektiv övervakas av Konkurrens- och konsumentverkets (KKV) konsumentombudsman. STUK och KKV:s konsumentombudsman uppmärksammar tandvårdsenheterna på att även i annonser ska tjänstens innehåll och pris anges tydligt. På så sätt säkerställs att kundens rättigheter kan tillgodoses enligt konsumentskydds- och strålskyddslagen.

Mer information:
STUK:s kampanj Till patientens bästa påminner läkare om behovsprövning vid undersökningar som använder joniserande strålning.