Hållbarhet och ansvarsfullhet
Hållbar utveckling är kontinuerlig och styrd samhällelig förändring som sker globalt, regionalt och lokalt och vars mål är att trygga goda levnadsmöjligheter för nuvarande och kommande generationer. Detta innebär också att miljön, människan och ekonomin tas jämlikt i beaktande i beslutsfattandet och verksamheten.
Hållbar utveckling och ansvarstagande är integrerat i statens, och därmed även Strålsäkerhetscentralens (STUK), verksamhet och i genomförandet av dess lagstadgade uppgifter till förmån för samhället. Ministerier, myndigheter och institutioner har också ett ansvar att arbeta för att uppnå Förenta nationernas (FN) mål för hållbar utveckling. STUK:s verksamhet syftar till att skydda människor, samhället, miljön och kommande generationer från skadliga effekter av strålning. Detta stämmer väl överens med målen i FN:s globala handlingsprogram för hållbar utveckling, Agenda 2030. Enligt statliga myndigheters riktlinjer ska STUK både öka sitt inflytande och målmedvetet minska sitt eget fotavtryck genom sitt ansvarstagande.
Alla statliga myndigheter rapporterar om sitt arbete för hållbar utveckling. Det hjälper samtidigt till att identifiera områden där det finns utrymme för förbättringar. STUK publicerade i april 2025 sin hållbarhetsrapport för år 2024.
Hållbarhetsrapport 2024 (Julkari.fi)
Ansvarsrapport 2023 (PDF)
Ansvarsrapport 2022 (PDF)
Ansvarsrapport 2021 (PDF)
STUK främjar flera mål för hållbar utveckling
Under 2024 främjade STUK flera teman förknippade med hållbar utveckling och ansvar som en del av sin normala verksamhet. I synnerhet anses FN:s mål 3, 7 och 16 och deras delmål (3.4, 7.1, 16.6, 16.8, 16.a) för hållbar utveckling som kopplas naturligt till STUKs verksamhet.
Under 2024 har STUK i enlighet med FN:s mål främjat ett hälsosamt liv och välbefinnande för personer i alla åldrar i enlighet med sin egen roll genom säker och berättigad övervakning av strålanvändning, miljöövervakning av naturlig strålning, strålningsrelaterad kommunikation samt genom att upprätthålla och utveckla beredskap för olika olyckor och andra avvikande situationer som medför strålrisk.
När det gäller strålningsövervakning av livsmiljön, intensifierades gränskontrollen av radioaktiva ämnen och samarbetet med Tullen i Finland under året genom att en mätstrategi för gränskontroll utarbetades, ett gemensamt lägesbildssystem skapades och personal utbildades. Kommunikationen om strålningsrelaterade risker var aktiv, och som ett STUK:s initiativ samlades ett nätverk av myndigheter, hälso- och sjukvård, organisationer och forskningsinstitut med målet att effektivisera samarbetet och skapa en enhetlig strategi i Finland för att minska de skadliga effekterna av UV-strålning.
Den internationella osäkerheten fortsatte, och STUK:s beredskap för olyckor och andra exceptionella situationer bedömdes på grundval av en hotbild som uppdaterades under året. På denna grundval inledde STUK ett program för beredskapsutveckling som syftar till att förbättra beredskapen och insatsförmågan vid olika olyckor och andra avvikande situationer som medför strålrisk.
STUK främjade under 2024 i samarbete med arbets- och näringsministeriet en totalreform av kärnenergilagen, övervakade säkerheten vid kärnkraftverk som var i drift, främjade säkerheten inom kärnavfallshanteringen genom att övervaka säkerhetskraven för avfallshantering från kraftverk och utökade sin kompetens om små kärnkraftverk. Under året STUK främjade målet 7 också med övervakning av byggandet och förberedandet för idrifttagning av inkapslings- och slutförvaringsanläggningen för använt kärnbränsle.
Under 2024 fortsatte STUK aktivt delta i internationellt myndighetssamarbete för att främja kärnsäkerhet, strålskydd och kontroll av kärnämne. Verksamheten som expert och nationell myndighet inom ramen för den internationella kontrollen av kärnvapenförbudet fortsatte, och expertis tillhandahölls för att förebygga internationell kärnterrorism.
STUK fungerar som utbildare för experter inom kärnämneskontroll i ett omfattande och flerårigt utbildningsprojekt inom kärnämneskontroll som inleddes i Afrika 2023. Projektet har av skäl som är oberoende av STUK tvingats avbrytas tills vidare fram till slutet av 2024. Effektiva och ansvarsfulla myndigheter inom branschen är en viktig del av FN:s mål, eftersom de inte bara främjar säkerheten utan också den fredliga användningen av kärnenergi och stärker det internationella avtalssystemet, bland annat när det gäller kontroll och hantering av kärnämne. STUK hoppas därför att vi i nästa års hållbarhetsrapport kan redogöra för framstegen i det avbrutna utbildningsprojektet.
STUK:s fotavtryck i verksamhetsmiljön
Ur ansvarssynpunkt består verksamhetens fotavtryck av de negativa ekologiska, sociala och ekonomiska konsekvenser som organisationens existens och verksamhet orsakar för verksamhetsmiljön. Målet är att minska det fotavtryck som verksamheten förorsakar.
STUK minskar de ekologiska effekterna på sin verksamhetsmiljö genom bland annat effektivt utnyttjande av utrymmet i sina lokaler i Ånäs i Vanda, energisnål belysning, effektiv avfallshantering och fastighetsautomation som optimerar energianvändningen. Lokalerna utnyttjar effektivt geotermisk värme och solenergi. Statens mål om koldioxidneutrala lokaler senast 2035 är nästan uppnått vid STUK. De första utkasten till STUK:s miljöprogram utarbetades under året och arbetet fortsätter under 2025.
STUK strävar efter att vara en arbetsplats där medarbetarna behandlas rättvist och jämlikt och där det finns en god arbetsmiljö och gemenskap, tydliga ansvarsområden och intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. STUK:s viktigaste resurs är välmående, kompetenta, motiverade och ansvarsfulla medarbetare samt arbetsmetoder, verksamhetsformer och en organisationskultur som stöder dessa.
Under 2024 genomförde STUK en personalundersökning, en extern utvärdering av säkerhetskulturen och en undersökning om psykosocial stress bland chefer. Baserat på mätningarna och undersökningarna är personalens välbefinnande på arbetsplatsen och medarbetarnas upplevelse på en god nivå, och utvecklingen har fortsatt att vara positiv inom många områden. Särskild uppmärksamhet ägnades åt resultaten av arbetet med närmaste chefer, som hade förbättrats avsevärt sedan föregående år. Den statliga gemensamma personalundersökningen (HenkilöstöBaro) genomfördes vid STUK med det nya Tutka-systemet. Den totala nöjdhetsindexen för STUK var 3,91 (3,94 för män och 3,88 för kvinnor), vilket var klart bättre än genomsnittet för staten (3,70). STUK:s personal är mest nöjd med arbetsgivarbilden och värderingarna (4,17), precis som 2023 (4,04) och 2022 (4,00).
Enligt personalundersökningen är jämställdheten mellan könen väl uppnådd i arbetsgemenskapen (STUK 4,19 och staten 4,17), liksom likabehandlingen av människor (STUK 4,13 och staten 4,00). Under 2024 inledde STUK arbetet med att ta fram en operativ jämställdhets- och icke-diskrimineringsplan för myndigheten som en del av sin jämställdhets- och icke-diskrimineringsplan för personalen.
STUK strävar efter att personalens kompetens och yrkesskicklighet ska hålla hög nivå. Personalutbildning upptog 2,02 % av den totala arbetstiden, vilket motsvarar 5,1 arbetsdagar per årsarbetare. I personalundersökningens avsnitt ”Kompetens, lärande och förnyelse” fick STUK betyget 3,93 (3,8 år 2023 och 3,72 år 2022), vilket var bättre än genomsnittet för staten (3,74). Under 2024 fortsatte STUK att utveckla processen för personalresursplanering och de verktyg som hör till denna. Särskild tonvikt lades på balansen mellan personalresursplanering, tjänstestrukturen och de ekonomiska resurserna. Förfining av kompetenskartläggningar, uppbyggnad av kompetensutbildningar och kartläggning av framtida kompetensbehov fortsatte systematiskt under 2024 och arbetet fortsätter fram till sommaren 2025. Målet är ett omfattande och systematiskt utbildningsprogram som även uppfyller framtida kompetensbehov.
STUK stöttar personalens arbetsförmåga och välbefinnande på olika sätt. STUK erbjuder bland annat följande tjänster: omfattande företagshälsovård, psykologiska välbefinnande-coaching med låg tröskel, ePassi (förmåner för motion, välbefinnande, kultur och lunch), tillgång till eget gym samt rekreationsaktiviteter som anordnas av STUK:s personalförening.
STUK fortsatte under 2024 planeringsåtgärder för att stärka kostnadseffektiviteten och hållbarheten i verksamheten. STUK:s utvecklingsprogram för hållbar ekonomi och effektivt ledarskap är uppdelat i fyra åtgärdspaket: 1) Utveckling och utvärdering av finansieringssystemet för övervakning av kärnsäkerhet, 2) Genomförande av statens personalstrategi och stärkande av ledningsförutsättningarna, 3) Utvärdering och utveckling av resultatinriktade strukturer och processer samt 4) Säkerställande och stärkande av en hållbar ekonomi. STUK har utarbetat planer i enlighet med produktivitetsprogrammet för att uppnå besparingsmålen för 2025–2027. Ökad utnyttjande av lokaler har valts som ett viktigt besparingsområde. För att uppnå målet pågår ett lokalprojekt tillsammans med en partnermyndighet, där STUK konsoliderar sin verksamhet i de nuvarande lokalerna och överlåter en del av laboratorielokalerna till partnermyndigheten.
I STUK:s riktlinjerna betonas för tjänsteresor att man, utöver kostnadsbesparingar, ska sträva efter att minska miljöbelastningen i enlighet med statens resestrategi, till exempel genom distansmöten och val av resesätt. Principerna för socialt och ekologiskt ansvar beaktas på ett lämpligt sätt vid upphandling och bedöms från fall till fall. I STUK:s egna upphandlingar krävs att anbudsgivarna har fullgjort sina samhällsförpliktelser på ett korrekt sätt, betalat sina skatter och socialförsäkringsavgifter samt följer lagstadgade skyldigheter avseende miljöskydd, arbetsmiljö, arbetsvillkor och anställningsvillkor. Regeringens beslut om principer för främjande av hållbara miljö- och energilösningar i offentlig upphandling kräver att miljöaspekter beaktas i offentlig upphandling.