STUK övervakar strålningsverksamhet
Strålsäkerhetscentralen övervakar säkerheten vid användning av joniserande strålning och annan strålningsverksamhet. Övervakning kan ske genom inspektioner på platser där strålning används och med andra övervakningsmetoder, såsom tillsynsenkäter. Med övervakningen säkerställs att verksamheten bedrivs på ett säkert och godtagbart sätt i enlighet med strålsäkerhetslagstiftningen och tillståndsvillkoren.
Principer
Strålsäkerhetscentralen (STUK) har som uppgift att inspektera och följa sådan verksamhet och sådana förhållanden som avses i strålsäkerhetslagen och som kan orsaka skadlig strålningsexponering. Syftet med detta är att säkerställa att strålkällor och andra redskap och tillbehör som påverkar strålsäkerheten används på ett korrekt och säkert sätt. Samtidigt säkerställs att strålkällorna och tillbehören är i gott skick och uppfyller de krav som gäller för dem under drift.
Om det finns brister i verksamheten ålägger inspektören verksamhetsutövaren att korrigera verksamheten så att den är säker och uppfyller kraven i strålsäkerhetslagstiftningen. Om verksamheten inte är i linje med strålsäkerhetslagen eller om den kan orsaka uppenbara sanitära olägenheter kan Strålsäkerhetscentralen besluta att avbryta eller begränsa verksamheten. I fall som av säkerhetsskäl är brådskande kan inspektören fatta beslutet om huruvida verksamheten ska avbrytas eller begränsas.
STUK övervakar också transporten av radioaktiva ämnen. Transport av slutna strålkällor med hög aktivitet kräver ett säkerhetstillstånd, så övervakningen är liknande som vid annan verksamhet som förutsätter ett säkerhetstillstånd. Övervakningen av transport av icke-högaktiva slutna strålkällor utförs i enlighet med lagen om transport av farliga ämnen. Denna övervakning utförs ofta som en del av andra inspektioner.
Inspektionsprogram
STUK utarbetar ett inspektionsprogram för inspektioner av verksamhet som kräver säkerhetstillstånd. Med övervakning i enlighet med inspektionsprogrammet säkerställer man att strålningsverksamheten är tillräckligt säker i förhållande till riskerna förknippade med den. Dessutom används inspektionsprogrammet för att övervaka att man i strålningsverksamheten uppfyller de villkor som anges i strålsäkerhetslagens bestämmelser och i säkerhetstillstånden.
Inspektionsprogrammet omfattar föranmälda och oanmälda inspektioner som kan utföras regelbundet eller utifrån övervägande från fall till fall. Inspektionsprogrammet kan också innefatta inspektioner som grundar sig på tillsynsenkäter och information och material som erhållits från verksamhetsutövaren. Dessa inspektioner innefattar inte ett besök på verksamhetsplatsen.
Inspektioner på platsen där strålning används
Strålsäkerhetscentralen riktar sin övervakning på en riskbaserad grund. Det innebär bland annat att inspektioner riktas till platser där verksamheten kan orsaka allvarligare eller mer omfattande strålningsskador. Inspektioner riktas också till platser om vars verksamhet det annars inte finns tillräckligt med nödvändig information tillgänglig. På motsvarande sätt minskar antalet inspektioner av verksamhet med lägre risk. Syftet är dock att utföra inspektionerna så att all verksamhet granskas på ett tillräckligt heltäckande sätt.
Bekräftade säkerhetsbedömningar av strålningsverksamhet används som en del av bedömningen av inspektionsbehov. Dessutom kan en enkät skickas till verksamhetsutövaren före inspektionen som sedan utnyttjas när inspektionsbehovet bedöms. Inspektionen kan också ersättas med dessa enkäter.
Separata driftsättningsinspektioner av utrustning och funktioner utförs om det i samband med beviljande av säkerhetstillståndet konstateras att detta är nödvändigt för att garantera säkerheten. Då utförs inspektionen innan apparaten tas i bruk eller verksamheten inleds. Dessutom kan inspektionen i vissa fall utföras strax efter att apparaten tagits i bruk eller verksamheten inletts, som en så kallad första inspektion.
Utöver de ovan nämnda situationerna utför STUK inspektioner utifrån övervägande från fall till fall. Detta kan göras till exempel när en inspektion är nödvändig på grund av en strålsäkerhetsincident. Inspektioner kan också utföras på nytt efter gottfinnande. En ny inspektion kan utföras om man vid en tidigare inspektion konstaterat sådana brister vars korrigering måste säkerställas.
I vissa fall utförs inspektioner också utan att man meddelar om dem i förväg. En sådan inspektion kan utföras om det är sannolikt att man annars inte får en verklighetstrogen bild av verksamheten eller om det misstänks att verksamheten inte överensstämmer med säkerhetstillståndet. En inspektion kan också utföras utan meddelande i förväg om verksamhetsutövaren inte har det säkerhetstillstånd som verksamheten kräver.
Inspektioner i samband med beviljande eller ändring av säkerhetstillstånd och upphörande av verksamheten är avgiftsbelagda. De prissätts enligt social- och hälsovårdsministeriets betalningsförordning. Strålsäkerhetscentralens övriga inspektioner på verksamhetsplatsen ingår i de årliga tillsynsavgifterna.
Resultat av övervakning
STUK publicerar resultaten av övervakningen utifrån de uppgifter som samlats in i tillsynsenkäter och annan övervakning. Samtidigt upprätthålls aktuell information om strålningsverksamheten. Med hjälp av den information som erhålls från övervakningen beslutar man om övervakningens framtida inriktning.
Verksamhetsutövare som använder slutna källor
År 2024 koncentrerar Strålsäkerhetscentralen (STUK) sina inspektioner på de verksamhetsutövare som använder slutna strålkällor och som inte har inspekterats på länge, i synnerhet de som har ett stort antal slutna strålkällor. Syftet är att säkerställa att dessa verksamhetsutövares användning av strålning uppfyller kraven i den gällande strålsäkerhetslagen. Övervakningsresultaten sammanfattas och resultaten publiceras.
Verksamhetsutövare som använder apparater som alstrar joniserande strålning på elektrisk väg
År 2024 inriktar STUK sin övervakning på verksamhetsutövare som använder röntgenutrustning och vars verksamhet har senast inspekterats mycket länge sedan. Tyngdpunkten ligger på utrustning som används för livsmedelskontroll och utrustning för säkerhetskontroll. Målet är att säkerställa att verksamhetsutövarnas användning av strålning uppfyller kraven i den gällande strålsäkerhetslagen. Övervakningsresultaten sammanfattas och resultaten rapporteras. Resultaten kommer också att användas för att utveckla nya övervakningsmetoder och för att få en uppdaterad ögonblicksbild.
Dessutom koncentrerar STUK sin övervakning på sådana verksamhetsutövare som använder XRF-utrustning och vars verksamhet senast har kontrollerats mycket länge sedan. På grundval av detta kommer ögonblicksbilden att uppdateras och resultaten kommer att jämföras med dem som erhölls under föregående år för nya XRF-operatörer.
Verksamhetsutövare som använder öppna strålkällor
År 2024 kommer STUK att inspektera universitetens användning av öppna strålkällor. Resultaten används också för att utveckla nya övervakningsmetoder och för att uppdatera ögonblicksbilden. Övervakningsobservationerna sammanfattas och resultaten publiceras.
Kartläggning av läget när det gäller dosövervakning för strålningsarbetare i kategori B
STUK strävar efter att få en uppfattning om antalet strålningsarbetare i kategori B i Finland som inte omfattas av individuell dosövervakning och vars arbetsuppgifter och strålningsexponeringsnivåer STUK därför inte har information om.
I arbetet kartläggs bland annat antalet strålningsarbetare i kategori B bland innehavarna av säkerhetstillstånd, deras arbetsuppgifter, de dosövervakningsmetoder som används, de strålningsdoser som uppstår i deras arbete samt annan information som behövs för att skapa en lägesbild. På grundval av den erhållna lägesbilden kommer man att överväga om det är nödvändigt att ge verksamhetsutövarna vägledning om hur dosövervakningen av arbetstagare i kategori B ska organiseras. Om det konstateras att det behövs anvisningar, utarbetar Strålsäkerhetscentralen anvisningarna och skickar dem till de verksamhetsutövare som det på basis av enkätsvaren är ändamålsenligt att skicka dem till.
Verksamhetsutövare som transporterar slutna strålkällor
År 2024 skickar STUK en enkät om transportvolymer till aktörer som transporterar slutna strålkällor. Övervakning inriktas på basis av svaren på frågeformuläret. Dessutom inspekteras företag som transporterar slutna strålkällor med hög aktivitet. Resultaten av övervakningen sammanfattas och offentliggörs.
Strålbehandlingsverksamhet, inklusive isotopbehandlingar, orsakar väldigt stor planerad strålexponering för patienten. Eftersom doserna som används vid behandlingarna är mycket stora medför verksamheten ofrånkomligen även risker, som man försöker att hantera genom att förutse och förbereda sig på dem. Speciellt vid extern strålbehandling är en exakt dosbestämning och exakt riktning av dosen mycket viktig för patienten för att kunna försäkra sig om vilken stråldos som patienten utsätts för. Inom isotopmedicin kan man förutom extern strålexponering också utsättas för intern exponering och det finns risker till kontaminering till följd av att öppna strålkällor används.
Vid röntgenavbildning är riskerna mindre än vid ovan nämnda verksamheter och exponeringsvägen är mer standardiserad. Å andra sidan finns det många aktörer och deras kompetensnivå när det gäller strålsäkerhet varierar stort. Aktörerna är allt från stora sjukhus till veterinär- och tandläkarstationer. Det finns även många olika typer av verksamhet inom sjukhusen. Utöver röntgenavdelningen finns det avbildning till exempel på operations- och behandlingsavdelningar.
Baserat på utvärderingen av verksamheten har man beslutat att inspektionsintervall har fastställts för aktörer inom extern strålbehandling, ett minimi-intervall för aktörer inom isotopmedicin, och övervakningen av röntgenavbildning bygger huvudsakligen på stickprovsinspektioner och upprätthållande av en situationsbild av verksamheten genom andra kontrollmetoder.
Målintervallet för regelbundna inspektioner av strålbehandlingsverksamheten är tre år. Vid dessa inspektioner går man på ett omfattande sätt och på allmän nivå igenom verksamheten och försäkrar sig om att den uppfyller kraven. Målintervallet för regelbundna periodiska inspektioner av behandlingsutrustning som används inom en strålbehandlingsverksamhet är två år och för planeringsavbildningsutrustning tre år. Vid inspektionen av behandlingsutrustning fokuserar man bland annat på att säkerställa de data som matas in vid dosplaneringen och för planeringsavbildningsutrustning de faktorer som rör riktning. För ny strålbehandlingsutrustning utför man normalt sett en första inspektion innan utrustningen används för att behandla patienter. På så sätt försäkrar man sig i första hand om att sjukhuset har gjort sina egna mätningar i samband med ibruktagningsbesiktningen och fastställt patientdoserna samt försäkrar sig om att de är korrekt. Dessutom inspekterar man planeringsavbildningsutrustningen för strålbehandling cirka 6–12 månader efter att utrustningen tagits i bruk. STUK inspekterar i praktiken verksamheten vid varje strålbehandlingsklinik varje år.
Platser där strålning används inom isotopmedicin inspekteras alltid minst inom ett år efter att en större förändring skett i verksamheten eller en ny användningsplats tagits i bruk. I samband med den övriga övervakningen och utan att meddela om det i förväg försäkrar man sig framför allt att kontaminationsmätningar gjorts på platsen. Varje plats där strålning används inom isotopmedicin inspekteras minst vart femte år. Förutom en inspektion på användningsplatsen använder man aktivt också andra övervakningsmetoder.
Bland annat följande teman kommer att tas upp och tillämpas vid inspektioner och annan övervakning:
- Dosplanering och verifiering av isotopbehandlingar
- Ständiga förbättringar av säkerhetskulturen
- Övning för strålsäkerhetsincidenter
- Exponering orsakad av eventuella sekretkontaminationer från patienter som skrivits ut från isotopbehandlingar
- Behandling av avlidna som avger strålning på grund av isotopbehandling
- Exponering av befolkning till följd av jodbehandling av katter
Vid övervakning av röntgenverksamhet inom hälso- och sjukvården, tandvård och veterinärmedicin väljer man inspektionsställen och -teman så att inspektionerna ger den största möjliga effekten vad gäller strålsäkerheten och verksamhetens lagenlighet. Förutom konventionell tandröntgenverksamhet görs en inspektion på den nya verksamhetsplatsen för nya aktörer inom ett till två år efter att verksamheten inletts. När ny avbildningsutrustning tas i bruk inspekterar man datortomografiutrustning samt fast installerad genomlysningsutrustning som används inom interventionell radiologi några månader efter att utrustningen tagits i bruk, om den har installerats i en ny lokal eller om större förändringar gjorts på strålskyddet i lokalen.
Bland annat följande teman kommer att tas upp och tillämpas vid inspektioner och annan övervakning:
- Säkerhetskulturen och strålskyddsutbildningen för stora bilddiagnostikenheter hos offentliga aktörer
- Aktörer inom den privata sektorn med flera platser där strålning används
- Användning av strålning i enheter för interventionell radiologi
- Vid tillsyn av tand- och djurröntgenverksamhet utvecklas och piloteras en övervakningsenkät för att i framtiden kunna upprätthålla en situationsbild av fältet.
[email protected] (hälsovård och veterinärmedicin)
[email protected] (tandröntgen)
[email protected] (industri och forskning)