Hoppa till innehåll

En liten kärnreaktor till havs är ett osannolikt hot på land

Utgivningsdatum 20.6.2023 16.54 | Publicerad på svenska 20.6.2023 kl. 17.17
Pressmeddelande

En allvarlig kärnreaktorolycka på ett kärnkraftsdrivet fartyg eller ett litet flytande kärnkraftverk kan leda till en situation där människor måste skyddas inom ett avstånd på cirka tio kilometer från olycksplatsen. En olycka är mycket osannolik och det finns vanligtvis inga människor i närheten av fartygen.

I en nyligen publicerad rapport från Strålsäkerhetscentralen med titeln ”Consequence assessment of nuclear-powered vessel accidents and floating nuclear power plant transit accidents in the Arctic region” bedöms konsekvenserna av en olycka på ett kärnkraftsdrivet fartyg eller ett flytande kärnkraftverk i Finska viken, utanför den norska kusten och på Nordostpassagen i Norra ishavet.

Rapporten konstaterar att en allvarlig reaktorolycka på ett kärnkraftsdrivet fartyg eventuellt kan leda till att människor måste skyddas från strålning inom en radie på cirka tio kilometer från olycksplatsen. På det avståndet bör människor som vinden blåser mot stanna inomhus tills det inte längre finns radioaktiva ämnen i luften. I samma område bör barn och gravida ta en jodtablett för att förhindra att radioaktiv jod från olyckan hamnar i sköldkörteln.

Överinspektör Mikko Voutilainen, som gjorde beräkningarna i STUKs publikation, sammanfattar resultatet så att det är osannolikt att det sker en olycka ombord på ett kärnkraftsdrivet fartyg eller vid transport av ett flytande kärnkraftverk som skulle resultera i betydande stråldoser till befolkningen.

Enligt Mikko Voutilainen finns det två orsaker till detta: ”För det första är reaktorolyckor som leder till utsläpp i atmosfären extremt sällsynta. För det andra rör sig fartygen huvudsakligen långt från bebodda områden, så det är osannolikt att det vid en olycka skulle finnas befolkning i närheten av fartyget.”

Strålning skulle försvåra räddningsarbetet

Naturligtvis skulle situationen vara annorlunda för alla ombord olycksfartyget och alla som deltar i räddningsarbetet. I händelse av en allvarlig olycka bör skyddsutrustning användas ännu på ett avstånd av fem kilometer, och på grund av förekomsten av radioaktiv jod i luften bör de som arbetar nära olycksplatsen ta jodtabletter. Personliga stråldoser bör följas noggrant och vid behov ska arbetstiden begränsas.

Rysslands kärnkraftsdrivna isbrytare är ibland också verksamma i Finska viken. Dessutom har Sankt Petersburg längst inne i Finska viken besökts några gånger under de senaste åren av världens enda kärnkraftsdrivna lastfartyg. Utöver detta byggdes världens första flytande kärnkraftverk, Akademik Lomonosov, i Sankt Petersburg och bogserades till Atlanten via Östersjön våren 2018. Då var reaktorn dock inte laddad med kärnbränsle.

De ryska kärnkraftsdrivna isbrytarnas hemmahamn är dock Murmansk och de är avsedda särskilt för att hjälpa sjöfarten i Norra ishavet.

Kontakter
Medietjänsten, tel. 010 850 4761

​​​​​​​​​​​​​